Zoetste Appelmoes Maken Recept

Niet alleen kinderen houden van appelmoes, volwassenen natuurlijk ook. Je kan het tenslotte eten als een heerlijk en zoet dessert.

Doe er wat gember of kaneel erbij en jouw appelmoes wordt een lekker, luxe en warme snack.

Helaas bevatten de meeste klaargemaakte appelmoes producten in de supermarkt boordevol toegevoegde suikers. Het moet tenslotte zo lekker mogelijk zijn, zodat ze meer producten kunnen verkopen.

We weten allemaal dat te veel suiker niet gezond is, want suiker kan het risico op verschillende aandoeningen verhogen. Denk daarbij onder andere aan gewichtstoename, moeheid (suiker crash), diabetes en cariës (gaatjes) veroorzaken.

Daarnaast zijn geraffineerde suikers lege calorieën, wat betekent dat er geen voedzame voedingsstoffen zijn, zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels.

Maar, er is een oplossing, namelijk een zelfgemaakte appelmoes. Niet alleen is het gezonder, maar het is ook veel voordeliger.

Je kunt daarnaast ook volledig creatief zijn en allerlei extra toppings erop doen. Verder in dit artikel staat een lijst met geweldige toppings ideeën.

Zo wordt jouw appelmoes nog lekkerder. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de kinderen!

Maar allereerst, wat precies is appelmoes?

Wat is appelmoes?

Appels

Appelmoes is een recept op basis van appels, voornamelijk goudreinetten appels. Maar andere appelsoorten kunnen ook gebruikt worden om appelmoes te gaan maken.

Dit komt omdat goudreinetten appels stevig en zuur zijn, waardoor ze geschikter zijn om ermee te gaan koken.

De appels worden eerst volledig gaar gekookt en het maakt niet uit of de appels geschild of ongeschild zijn. Want de schillen zijn makkelijk te verwijderen na dat de appels gekookt zijn.

Vaak wordt appelmoes en appelpuree met elkaar verward. Echter is appelmoes niet precies hetzelfde als appelpuree.

Wat is het verschil tussen appelmoes en appelpuree?

Appelmoes is in wezen appelpuree en zo wordt het ook vaak gezien. Appelmoes en appelpuree worden op dezelfde manier gemaakt, maar de afwerking niet.

Appelmoes kan namelijk verschillende zachtheid en texturen hebben, terwijl appelpuree vrijwel altijd zacht is.

Het kan ook mogelijk dat de appels voor appelpuree niet worden gekookt. De appelpuree wordt dan met rauwe appels gemaakt.

Appelmoes maken recept

Nu je precies weet wat appelmoes is, is het tijd om heerlijke appelmoes te gaan maken. Hier is de zoetste appelmoes recept.

Zoetste Appelmoes Maken Recept

Zoetste Appelmoes Maken Recept

5 from 9 votes
Recipe by Team Fitium Course: NagerechtenCuisine: WestersDifficulty: Makkelijk
Servings

6

servings
Prep time

10

minutes
Cooking time

15

minutes
Calories

96

kcal
Total time

25

minutes

De lekkerste appelmoes maak je met behulp van dit recept. Daarnaast krijg je 10+ toppings ideeën en waardevolle tips voor je appelmoes.

Ingrediënten

  • 6 stuks middelgrote appels

  • 1/2 theelepel kaneelpoeder

  • 60 ml water

  • 2 eetlepel honing (optioneel)

Voorbereidingswijze

  • Schil de appels, snij het in stukjes en verwijder het klokhuis.
  • Doe de appels, kaneelpoeder en water in een pan.
  • Kook op laag vuur voor ongeveer 15 – 20 minuten tot ze gaar zijn.
  • Pureer met een blender of staafmixer. (Optioneel: voeg honing toe om het zoetig te maken. Ideaal voor als de appels die je gebruikt niet zoet zijn)

Notitie

  • Houd er rekening mee dat het verstrekte voedingswaarden een schatting is op basis van een online voedingscalculator. De voedingswaarden hangt af van de specifieke ingrediënten die jij gebruikt.
  • De foto wordt gebruikt als een voorbeeld voor het recept. Het recept kan anders eruit komen te zien. Dit ligt aan jouw ingrediënten, voorbereiding en kookproces.

Appelmoes bewaren

Appel koken

Hoe lang kun je appelmoes bewaren? Het ligt eraan of je de appelmoes in de koelkast of vriezer bewaard.

Appelmoes bewaren in de koelkast

Doe de appelmoes in een luchtdichte verpakking en bewaar het voor een nacht. Je kunt wat citroensap toevoegen tijdens het koken van de appels, zodat je het langer kunt bewaren.

Appelmoes bewaren in de vriezer

Appelmoes bewaren in de vriezer kan lastig zijn. Je kunt tenslotte moeilijk appelmoes in een diepvrieszakje doen en in de vriezer leggen.

Daarom is hier een handige methode om gemakkelijk appelmoes in de vriezer te kunnen bewaren:

  1. Giet de appelmoes in een flexibel ijsblokjesbakje en doe het in de vriezer.
  2. Zodra de appelmoes bevroren is, haal de appelmoes blokjes uit het ijsblokjesbakje.
  3. Doe de appelmoes blokjes in een diepvrieszakje of een container en plaats het dan weer terug in de vriezer.

Zo kun je dus gemakkelijk appelmoes bewaren in de vriezer.

Appelmoes toppings

Appelmoes is al lekker, maar met wat creativiteit kun je jouw appelmoes nog lekkerder maken. Dit doe je zonder moeite en een klein beetje gaat al lang mee!

Een paar appelmoes toppings ideeën zijn: kaneel, havermout, banaan, avocado, yoghurt, bosbessen, stukjes gemixt fruit en karamel.

Appelmoes maken tips

Appel soorten

Naast de extra toppings ideeën zijn hier paar tips voor het maken van appelmoes. Handig voor als je meer wilt doen dan alleen appelmoes eten.

Zo kun je appelmoes gebruiken als saus voor onder andere pannenkoeken en wafels.

Hier zijn nog meer appelmoes tips:

  1. Mix een klein beetje appelmoes met yoghurt, zo wordt de yoghurt een stuk zoeter terwijl het ook meer voedzamer wordt.
  2. Appelmoes kun je gebruiken bij het bakken, in plaats van eieren of vet. Je kunt het ook gebruiken om gebakken voedingsmiddelen zoeter te maken.
  3. Appelmoes kun je toevoegen in smoothies of milkshakes. Een geweldige manier om jouw smoothies of milkshakes zoeter te maken zonder toegevoegde suikers.

Over milkshakes gesproken, hier zijn verschillende smoothie drank recepten: vanille milkshake, chocolade milkshake, bananen smoothie en aardbeien milkshake.

Je kunt het ook gaan gebruiken voor een smoothie bowl.

Is appelmoes gezond?

Appelchips

Zoals eerder vermeld, kan klaargemaakte appelmoes producten in de supermarkt veel toegevoegde suikers bevatten, waardoor het niet de gezondste optie wordt.

Als je appelmoes echter zelf maakt, kun jij zelf bepalen welke ingrediënten je wilt gaan toevoegen en welke niet.

Maar, is appelmoes gezond en zo ja, welke gezondheidsvoordelen bevat appelmoes?

Ja, appelmoes is in mate gezond. Het bevat wel nog steeds veel suikers en hierin moet je rekening mee houden.

Sinds de basis van appelmoes appels zijn, staan hier gezonde voordelen van appels.

1. Appels kunnen helpen met afvallen

Appels zijn rijk aan vezels, wat de eetlust kan verminderen. Hierdoor eet je minder calorieën en dat kan helpen met afvallen.

Appels hebben ook een hoog watergehalte en dit ook kan helpen de eetlust te verminderen. Daarnaast zijn appels caloriearm, waardoor appels een goede combinatie maakt van eetlust vermindering en weinig calorieën.

Zo toont een 10 weken durende studie bij 50 vrouwen met overgewicht aan dat wanneer vrouwen appels aten, ze gemiddeld 1 kilogram verloren. Ook aten ze in het algemeen minder calorieën.[1]

Let wel op dat in appelmoes meer calorieën bevat en sinds je ook gemakkelijk meer kunt gaan eten, kan het zijn dat je meer calorieën consumeert.

2. Appels kunnen het risico op diabetes verminderen

Appels zijn rijk aan antioxidanten genaamd polyfenolen. Polyfenolen kunnen mogelijk helpen schade te voorkomen op bètacellen.

Bètacellen zijn cellen in de alvleesklier. Deze cellen geven opgeslagen insuline af en maken weer nieuwe insuline, zodra er veel bloedsuiker in het bloed zit.

Een studie toont aan dat elke dag een appel eten, je het risico op diabetes type 2 met 28% kan verlagen. Zelfs paar appels per week had een soortgelijk effect.[2]

3. Appels kunnen de botgezondheid verbeteren

Een studie toont aan dat fruit en voornamelijk appels, een positief effect hebben op de botgezondheid.[3]

De reden hiervoor kan zijn dat fruit ontstekingsremmende eigenschappen en antioxidanten bevatten. Deze stoffen kunnen positief werken op botten.

Het kan ook helpen voor als je ouder wordt, sinds je meer botmassa kan behouden.

4. Appels zijn voedzaam

Appels kunnen veel verschillende gezondheidsvoordelen bieden, sinds ze rijk zijn aan verschillende voedzame voedingsstoffen.

Appels bevat onder andere vezels, antioxidanten, vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6, vitamine C, vitamine E, vitamine K, kalium, koper en mangaan.

Het is aanbevolen om de schil niet te verwijderen, omdat de schil rijk is aan vezels en veel polyfenolen bevat.

Appels zijn lekker, je kunt ze meteen gaan eten als een lekkere gezonde snack of het gebruiken in een recept zoals appelmoes. Eet smakelijk!