15 Bewezen Tips Voor Snel Afvallen

Om gewichtsverlies mogelijk te maken, moet een persoon meer calorieën verbranden dan er binnenkomt. Hoe dit werkt is simpel:

  • Als je dagelijks 2500 calorieën verbruikt en 2200 calorieën binnenkrijgt, zul je gaan afvallen
  • Als je dagelijks 3000 calorieën binnenkrijgt, maar slechts 2500 calorieën verbruikt, zul je gaan aankomen

Voor de meeste mensen is dit echter moeilijk en dit kan komen vanwege verschillende factoren. Denk daarbij aan je eetlust, stress of weinig lichaamsbeweging.

Niemand heeft tenslotte gezegd dat diëten makkelijk is. Daarom staan hier handige tips die je kunt gaan volgen, om het toch gemakkelijker te maken.

Deze tips zijn gefocust op:

  • Snel gewichtsverlies veroorzaken
  • Eetlust verminderen, zodat je minder calorieën binnenkrijgt
  • Stofwisseling stimuleren, zodat je meer calorieën verbruikt

1. Eiwitrijke voedsel eten

Eiwitten zijn echt een must-have, ze kunnen namelijk helpen met spieren opbouwen, spieren behouden tijdens gewichtsverlies, hongergevoel verminderen en gedurende dag je eetlust in controle houden.

Het is belangrijk om spieren te behouden of met gewichten te gaan trainen tijdens gewichtsverlies, want anders loop je het risico om skinny-fat te gaan worden.

2. Water drinken voor je maaltijden

Het klinkt zo simpel, maar het werkt echt!

Voordat je gaat beginnen met je maaltijd, drink een glas of twee water. Dit zal gaan helpen om je een sneller gevoel van volheid te geven.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om goed gehydrateerd te zijn om het risico op uitdroging te voorkomen. Helaas drinken nog steeds te weinig mensen genoeg water.

3. Eet niet snel

Wist je dat snel eten kan veroorzaken dat je op het lange termijn gewicht kan aankomen?

Je let namelijk niet op hoeveel je eet, waardoor je onbewust een hoop extra calorieën binnen kan krijgen. Hetzelfde geldt voor eten tijdens TV kijken.

Een oplossing is om simpelweg langzamer te gaan eten. Als volgt zul je waarschijnlijk minder calorieën binnenkrijgen en wordt het ook makkelijker om te gaan afvallen.

4. Heb een goede nachtrust

We horen steeds vaker dat veel mensen, voornamelijk tieners, slechte slaapkwaliteit hebben. Slecht slapen kan een negatieve invloed hebben op je gewicht, maar ook:

  • Depressie
  • Groter risico op hartziekten
  • Groter risico op ontstekingen
  • Minder goede fysieke prestaties
  • Obesitas
  • Slechte concentratie
  • Slechte productiviteit
  • Type 2 diabetes

Probeer daarom om toch een goede nachtrust te hebben, want het kan daadwerkelijk helpen met je gewichtsverlies.

5. Eet meer vezels

Net zoals eiwitten, zijn vezels fantastisch om te gaan afvallen.

Zo kunnen vezels helpen met onder andere je eetlust verminderen, helpen tegen cholesterol, helpen de darmgezondheid verbeteren en helpen de bloedsuikerspiegel te ondersteunen.

Veel mensen onderschatten de hoeveelheid vezels die ze binnenkrijgen, probeer daarom om vezelrijke voedsel te eten en een vezel voedingssupplement te nemen.

6. Vermijd suikerhoudende dranken

Dranken met toegevoegde suikers zitten voornamelijk in frisdranken, sportdranken en fruitsapjes.

Er zijn studies die aantonen dan suikerhoudende dranken de nummer één reden zijn voor gewichtstoename in de moderne dieet.

Maar niet alleen kan suikerhoudende dranken een rol spelen bij gewichtstoename, maar ook andere gezondheidsproblemen.

Denk daarbij aan tandbederf, diabetes, depressie, voedselallergieën en hartaandoeningen.

7. Eet pittige voedsel

Pittige voedsel zoals chilipepers bevatten een stofje genaamd capsaïcine.

Capsaïcine is wat ervoor zorgt dat jouw eten pittig wordt. Capsaïcine stimuleert receptoren op de tong die gevoelig voor pijn en hitte zijn.

Capsaïcine kan helpen om de eetlust te verminderen, gewichtsverlies bevorderen, stofwisseling versnellen en overmatig eten voorkomen.

Capsaïcine kan ook ervoor zorgen dat je tot wel 50 extra calorieën verbrandt op een dag.

Water drinken helpt niet goed, omdat capsaïcine slecht oplosbaar is in water. Het is daarom beter om iets vettigs te gaan eten.

8. Gebruik kleinere borden

Kleinere borden gebruiken in plaats van grotere borden is een heel simpel trucje om gewichtsverlies te bevorderen. Sinds je kleinere borden gebruikt, plaats je namelijk minder voedsel op je bord.

Een studie van Rijksuniversiteit Groningen toont aan dat het gebruik van kleinere borden mensen kunnen helpen om minder calorieën te consumeren.

Het gebruik van kleinere borden ziet er ook uit alsof je veel eet, sinds het lijkt alsof de bord vol is. Hierdoor krijg je de indruk dat je veel hebt gegeten.

9. Drink groene thee

Groene thee is rijk aan krachtige antioxidanten genaamd catechinen. Deze catechinen werken synergetisch samen met cafeïne, waardoor vetverbranding wordt verbeterd.

Er zijn ook groene thee extract (EGCG) voedingssupplementen beschikbaar. Handig als je geen groene thee wilt gaan drinken, of op een simpeler manier aan EGCG wilt komen.

10. Doe aan HIIT-trainingen

HIIT (High Intensity Interval Training) is een interval work-out waarbij je in korte periodes zo hard mogelijk traint, gevolgd met pauzes.

Een voorbeeld hiervan is om 1 minuut lang zo hard mogelijk te gaan sprinten, gevolgd met 30 seconden rusttijd. Dit is dan één set.

HIIT-trainingen zijn een fantastische manier om zoveel mogelijk calorieën te verbranden in een korte tijd.

11. Eet gezonde vetten

Gezonde vetrijke voedsel zoals avocado, zalm, noten, kokosnootolie en olijfolie, kunnen helpen de eetlust verminderen.

Er zijn interessante onderzoeken die aantonen dat gezonde vetten kunnen helpen met snel afvallen. Ook kunnen ze helpen om gewichtstoename te voorkomen.

Daarnaast zijn voedingsmiddelen zoals avocado en zalm rijk aan eiwitten, wat weer helpt om de eetlust te verminderen.

12. Vermijd extreem bewerkte voedsel

Bewerkt voedsel bevatten meestal geraffineerde koolhydraten. De (meeste) voedzame voedingsstoffen worden verwijderd bij geraffineerde koolhydraten.

Bewerkt voedsel bevatten vaak hoge hoeveelheden lege calorieën, omdat ze weinig voedzaams te aanbieden hebben.

Denk daarbij aan wit brood, snoep, frisdrank en gebak.

13. Poets je tanden na je maaltijd

Het kan apart klinken, maar je tanden poetsen na een maaltijd kan helpen om snacken te voorkomen.

Niet alleen wordt de eetlust vermindert door de frisse tandpasta, maar je weet ook dat het voedsel vies gaat smaken door de smaak van tandpasta.

Hetzelfde geldt voor mondwater. Tandenpoetsen en mondwater zijn simpele tips die ervoor kunnen zorgen dat je niet gaat snacken.

14. Wandelen voor 30 minuten

Echt geen tijd om naar de sportschool te gaan? Dan kun je ook buiten een klein wandelingetje gaan doen.

Of je nu samen met een vriend gaat lopen of alleen terwijl je een audioboek luistert, kan lopen zeker helpen met gewichtsverlies.

15. Voorkom verveling

Bij verveling kun je gemakkelijk op je oude slechte gewoontes vallen. Vaak gaan we onbewust naar de keuken om te gaan snacken wanneer we verveelt raken.

Wat kun je doen tegen verveling? Maak een wandeling, maak een gezond recept, kauwgom kauwen, zoek een nieuwe hobby of die iets nuttigs wat later je zal gaan helpen.